יום שלישי, 7 בדצמבר 2021

ספוגים אקוסטיים

 

ספוגים אקוסטיים הינם ספוגים ייעודיים שמטרתם היא לחסום או לספוג רעש בהתאם לצורך. כיצד ניתן לדעת מהם תכונות הספוג הדרוש ומדוע ספוגים מומלצים לשימוש בתחום האקוסטיקה? במאמר הבא ננסה לענות על שאלו אלה ועוד.

בידוד אקוסטי נמצא כל הזמן מסביבנו

מרבית הבניינים המודרניים כוללים צורה כלשהי של בידוד אקוסטי. אין זה משנה אם אנחנו בבית, במשרד, בבית הספר וכד' – במבנים שונים תמיד קיים הצורך לשלוט ב"רעש" או בקולות ולתחום אותם לאזור מסויים ותחום זה כולל מגוון חומרים שנועדו להעניק "בידוד אקוסטי" – בידוד חלל שנועד לצמצם רעשי רקע או להפחית קולות מכל סוג שהוא. אחת מן הצורות הנפוצות בתחום הבידוד האקוסטי היא הספוג האקוסטי הקיים כיום במגוון צורות, גדלים ושימושים.

מדוע יש צורך בספוג אקוסטי?

צליל או קול הוא מעין גל, או רטט של אנרגיה המתפזרת בחלל (ותסלחו לנו על שחסכנו מכם הסבר פיסיקלי מדויק). כל דבר רוטט, החל מגלי קול ועד לנקישה על שולחן שיוצרת רטט, מועברת לאוויר סביבו הרוטט בהתאם וכך למעשה נוצרים גלי הקול המגיעים עד אלינו. אולם, מכיוון שמדובר בגלים, ניתן גם לשלוט עליהם במידה מסוימת, כגון בלימתם ע"י משטחים רכים או שימוש במשטחים קשים ע"מ ליצור את האפקט ההפוך.

בתרגום פשוט לעולמנו, לספוג אקוסטי יש בד"כ שתי מטרות, בהתאם לצורך בחלל: חסימת קול וספיגת הקול. בעוד שספיגת הקול נועדה לצלילים בתוך החלל במקרים בהם יש צורך בצמצום הדהוד ושאר צלילי רקע, חסימת קול נועדה בד"כ לחסימת הצלילים מחוץ לחלל על מנת שלט יגיעו לתוך החלל עצמו. מבולבלים מעט? ננסה לסייע בשורו הבאות.

כיצד לדעת איזה ספוג אקוסטי יתאים לי?

קיימים כיום מגוון ספוגים אקוסטיים איכותיים וחשוב להבין מה הצורך שלכם, בטרם בחירתם. להלן, יופיעו מספר שאלות שיסייעו לכם להחליט, אולם חשוב לציין כבר כי מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי בתחום על מנת שיסייע לכם לבחור בצורה מושכלת:

-          האם מפריע לכם הרעש מבחוץ?

אם תשובתכם היא כן, כנראה שאתם זקוקים לספוג שמטרתו היא חסימת קול מהחלל פנימה. ספוגים כאלה מותקנים בבניינים שונים ובבתים פרטיים, בייחוד באזורים עמוסי רעש, לרבות מבנים הנמצאים בסמוך לצירי תחבורה ראשיים, מוסדות כמו בתי ספר, גנים ועוד.

-          האם אתם רוצים שישמעו אתכם טוב יותר בחלל?

אם תשובתכם היא כן, אז הספוגים האקוסטיים שיתאימו לכם יהיו מסוג סופגי הקול. חללים שכאלה הם בד"כ כיתות לימוד, אולמות ושאר מקומות המיועדים להרצאות.

-          האם אתם מעוניינים לחסום רעשים וצלילים מהחלל החוצה?

אם תשובתכם היא כן, אז תצטרכו ספוגים אקוסטיים בעלי יכולת לספוג את הקול, אך הם יותקנו בצד הפנימי של החלל עצמו (בד"כ), בייחוד כאשר מדובר באולמות אירועים, אולפני הקלטות,  מקומות סגורים המיועדים להופעות למיניהן, ועוד.

אגב, יש לציין שקיימים לא מעט מקרים בהם יש צורך בשני סוגי הספוגים האקוסטיים ובנוסף, ניתן להתקין אותם באזורים נבחרים בבית או בחלל, לרבות על חלק מהתקרות, או בחללים מסוימים בלבד בתוך מבנה. עדיין מתלבטים? אנחנו בחברת מנדלבוים מזרונים נשמח לעמוד לשרותכם, צרו איתנו קשר עוד היום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה